Mys i badet



De sista kvällarna har Alva varit som en klocka, dock inte enbart en positiv sådan. Hon har somnat väldigt lätt vid kvart i sju och sedan ganska exakt kl halv åtta har hon vaknat och varit jätteledsen. Tårarna har sprutat i en och en halv timme och sedan har hon somnat igen med gråten i halsen kl nio. Märkligt att de kan vara så inrutade... och vad jag skulle vilja veta varför hon är så ledsen. Igår så var det pappas tur och ta hand om vår lilla ledsna tjej så jag och Emma gick ut med hundarna. Det var så himla skönt och det känns bra att vi bestämt att vi skall ta hand om nattningen varannan kväll nu och den andra tar Malte.

Idag dock så var jag beredd och hade henne i famnen tills klockan exakt slog halv åtta och ögonen slog upp. Jag vyschade och vaggade lite en lång stund och hon var orolig och på väg att gråta ett tag men somnade om utan tårar... mamma och pappa var lyckliga... Nu sover hon gott i sin säng och jag hoppas att hon inte vaknar lika tidigt som igår natt för nattmaten för mamma behöver sova mer än en timme i sträck... Håller tummarna!!

Vi har ju som kvällsrutin att bada eftersom det sysselsätter henne lite från att vara så ledsen på kvällen och idag var det första gången i stora badkaret med pappa. Det var en mysig liten stund och Malte var bokstavligen talat på väg i...;) Vi kanske ska hoppa i hela familjen nästa gång, blir lite hårigt bara;)

Idag har Alva och jag varit hos en sjukgymnast och undersökt Alvas tendens att kolla mer åt vänster. Det heter torticollis och betyder att ena halsmusklen är kortare och stramare. De är väldigt noga med att den skall vara perfekt eftersom det har med den framtida motoriken och balansen att göra. Sjukgymnasten var kanon och vi skall tillbaka dig i december för att se hur det har utvecklats. Alva har blivit mycket bättre sen sist vi var på BVC då det upptäcktes men ännu är det inte helt perfekt, så vi har fått lite uppgifter. Bl a ska hon få börja sitta i barnstolen vid matbordet med kuddar omkring sig... Hon är stark vår lilla tjej..
Det här med att hon kollar mer åt ena hållet kan även ev vara att hon har magknip, hur exakt det har något gemensamt vet jag men sjukgymnasten skulle ha det i bakhuvudet. Det viktigaste är när hon är mellan 7-11 månader och sitter upp helt själv. Det är då hon måste ha full rörlighet på bägge sidorna och det trodde Ulrika som hon hette inte skulle vara några problem. Hon tyckte även att Alva var en otroligt social och mysig tjej, vilket var kul att höra. Hon förstod att folk runt omkring tar henne för att vara äldre än 3 månader.. Alltid kul med lite beröm.. hon är ju vår lilla prinsessa..

Nehe.. nu skall jag krypa till kojs.. vet ju som sagt inte när första passet börjar;) Tobbe ligger och snarkar inne i sängen så det blir till att knuffa lite på honom så jag kan somna;)

I morgon skall vi mest ta de lite lungt men vi är bjudna på fika hos en familj längre upp på gatan som har en liten pojk som är 1 månad äldre än Alva. Blir nog en framtida lekkamrat. Vi har gått på sångstunden en gång tillsammans och nu när jag inte var där i onsdags bjöd de hem oss.

På lördag är det lite Thai kväll här hos oss. De goda grannarna och familjen Andersson/Nylander som snart flyttar till Väsby kommer hit och vi skall bjuda på lite vårrullar mm...

Kram Kram på er och sov så gott

Kommentarer
Postat av: christina

Härligt att se. Här njutter både Alva och lilla pappsen. Gott att se för ett farmorshjärta

2009-10-25 @ 08:20:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0